Jumaat, Mei 20, 2011

Tart Kacang bercoklat @ Tart Coklat Berkacang...mana satu yg betul?

 Jeng,jeng,jeng....baru-baru ni kerajinan menimpa diriku...hahahaha apa aku buat bila kerajinan dah menimpa diri...? kalau tak ke mesin jahit maka ke dapur la jawabnya.... so bila kerajinan terdorong ke arah dapur, terasa nak buat tart coklat berkacang @ tart kacang bercoklat, tak tau mana satu betul...yg penting 3 perkataan tu ada dlm resepi... lama la juga nak buat tart ni, nak buat  bancuhan tart tak lama, tapi nak masuk acuan, nak bakar tu yg lama sikit, bkn apa acuan tak mencukupi tu yg lambat....so tgk la step by step resepi ni, tapi resepi aku dah lupa nanti aku check balik then kongsi kat sini....layan...

 Bancuhan tart terdiri drpd, telur, gula, tepuung,serbuk koko ...dan ..dan aku tak ingat la...
 Masuk acuan..acuan sikit ja tu yg lama dari pukul 7 ptg/mlm hingga kul 10 mlm...huhuhhuhu
 kalau ikut resepi cuma bubuh badam, kismis dgn ceri..tapi aku tak suka manis, so ganti dgn kekacang seperti, kuaci, gajus, kacang tanah dan badam...
 Bila dah habis bakar tabur la kekacang kat dlm mangkuk tart tu...
Gini la rupanya....tapi tak siap lagi...
ni lepas dah bbuh coklat cair...biarkan coklat mengering...
Ini la hasilnya Tart kacang bercoklat @ tart coklat berkacang...dah sejuk coklat tu boleh la masukkan ke dlm tupperware atau nak lebih cepat masuk ja dlm mulut...hahahahaha


Haritu upload pic-pic kat atas ja, harini mmg rajin nak update blog, tapi nak upload gambar punya la slow, so aku amik keputusan utk menyebarkkan resepi tart diatas...
Resepi Tart Badam Bercoklat ( Chef Anuar)
160g mentega
80g gula kastor
1/2 biji telur
250g tepung gandum
1 sd besar serbuk koko
70g hirisan badam bakar
40g kismis
200g coklat masakan, dicairkan
100g coklat putih dicairkan

Cara-caranya
1. Putar mentega dan gula sebentar sahaja, sehingga lembut masukkan telur. kaccau rata.
2. Masukkan tepung yg digaul bersama serbuk koko dan uli sehingga menjadi doh.
3. Bentukkan doh didlm acuan tart yg telah dilengserkan dgn majerin(butter) dan lubangkan dgn garpu. Bakar 10 minit shingga masak pada suhu 180 C. Keluarkan daripada acuan dan sejukkan.
4. Gaul badam bersama kismis. Masukan coklat masakan dan gaul rata.
5. Menggunakan garpu, letak campuran badam td ke dlm tart yg telah disejukkan.
6. Hias tat dgn coklat putih.

 * ikut la kreativiti sendiri, macam aku, aku tak campur coklat dgn badam, aku letak badam dulu then tutup dgn coklat masakan. Lagi 1 aku tak buh kismis, tapi aku ganti dgn kuaci, kacang gajus, kacang tanah dan semestinya badam la.... ok slmt mencuba....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

apa komen anda?